Sunday, September 23, 2012

Co je bollywoodský tanec?



Před nekolika mesíci vyšel v magazínu Taneční Zóna článek o Sangitě a Bollynatyamu. Mimo jiné taky obsahoval taky velmi dobrý částečný překlad její knížky o bollywoodském tanci , který je v čechách čím dál tím populárnější. Tady je pár výňatků:


"Pod slovem Bollywood si dnes již téměř každý něco představí. Co však činí Bollywood Bollywoodem? Jak ho poznáme? Když se na tuto otázku ptám Sangity Shresthové, tanečnice a choreografky, odpovídá: “Bollywood, to jsou emoce. Je to jen část indické kinematografie. Bollywoodský film má ale všechno. U něj si zapláčeš, zasměješ se. Má to být barevný, pozlátkový snový film, jehož příběh se sestává z několika menších příběhů. Tématem je často životní příběh hlavního hrdiny. Hlavní jeho charakteristikou je ale zapojení písně a tance." 


"Proč se tedy tanec stal tak zásadní složkou bollywoodské kinematografie? „Pro mě osobně není ani tak zajímavá otázka, proč využívá bollywoodská kinematografie tanec, jako to, proč zmizel tanec z filmů hollywoodských,“ říká Sangita, když uvádí jako jeden z inspiračních zdrojů Bollywoodu právě hollywoodský muzikál."

""Jednou z typických tanečních scén v bollywoodském filmu může být ta, kdy je manželský pár na svatbě, manželé jsou šťastní. Poté spolu tančí a v další scéně mají již potomka. Sexuální scény v indických filmech nenajdete, ale ani nejsou potřeba. Tanec je tak jasně vnímaná metafora, že divákova fantazie běží sama. Dnes je již v indických filmech dovoleno líbání, ale stále je ještě vidět, že ani herci to nemají rádi. Působí přitom velmi strnule. A musím říci, že ani já jako divák intimní scény v indických filmech ráda nemám,“ přiznává Sangita." 


"V Čechách začal být fenomén Bollywood vnímán až v souvislosti s festivalem bollywoodského filmu, jehož první ročník proběhl v Praze v roce 2003. „V té době se v Čechách o Bollywoodu mnoho nevědělo. Já sama jsem začínala učit, Ivana Hessová učila klasiku. Při sedmém ročníku festivalu jsem si uvědomila, jak moc povědomí o Bollywoodu v Čechách vzrostlo. V souvislosti s jeho znalostí stoupal i zájem o taneční lekce a množství amatérských souborů bollywoodského tance,“ vypráví Sangita. I u nás, stejně tak jako v jiných evropských zemích, zaujal Bollywood ženy svou eklektičností, pestrostí, technickou jednoduchostí i fyzickou náročností. Klasický indický tanec je velmi náročný na techniku i na rychlost. Důraz je kladen i na vyprávění příběhu tancem. Bollywoodský tanec je oproti tomu zaměřen na rychlou radost z tance a fyzický výkon. Poskytuje možnost tančit velkému množství nadšených žen, které mají vztah k Orientu, ale Kathak by se například nikdy nenaučily."


Hlavním zdrojem pro tento článek byla kniha Sangity Shresthové Is It All About Hips? 
Článek vyšel v Taneční Zóně.



Wednesday, September 12, 2012

Rychlá jogurtová raita



Dnešní příspěvek vám, milí čtenáři, představí jednoduchý, ale zároveň velmi zásadní prvek indické kuchyně. Ano, dnes vám představíme raitu, která zchladí i tu nejpálivější papričku. Raitu vytvoříme z polo- nebo plnotučného jogurtu, do kterého přidáme nasekanou syrovou zeleninu (jako třeba rajčata, cibulku, a okurku) a trochu soli.  Pokud chcete, aby vaše raita byla trošičku pikantnější, můžete ještě přidat  špetku rozemletého římského kmínu. Ihned podáváme.





Jogurtová raita zaručeně zklidní rozohněný jazyk a taky podpoří tvorbu zdravých trávících bakterii. Možná i proto je jogurt velmi důležitý pro indickou kuchyni,  skrývá se dokonce v mnoha omáčkách a marinádách. Najdeme ho samozřejmě i v lassi (což je indický jogurtový nápoj). Ale o tom až přiště.

Thursday, September 6, 2012

Brambory a květák, indicky a zdravě


Posledních pár týdnů jsme byli v jednom kole. Na nákupy nebylo ani pomyšlení. Jeden večer jsme se ocitli doma (v Praze) a bez energie. Podívala jsem se na Amishe a vyslovila nevyhnutelnou otázku: co bude k večeři? Rychlá prohlídka ledničky ukázala že opravdu došly všechny exotičtější suroviny. Zůstala nám pouze česká klasika: brambory a květák - zakoupené v místním supermarketu.


Po rychlém zvážení našich možností se Amish vrhl do akce a vytvořil rychlý a zdravý indický zeleninový pokrm. S trochou jednoduché jogurtové raity a uvařené rýže byla večeře hotová.

Chceme se s Vámi o tento recept podělit. Pokud chcete, můžete taky zvolit bio zeleninu, ale jestli myslíte více na peněženku můžete taky sahnout po tradičně dostupném výběru místní samoobsluhy.

A ještě jedna závěrečná poznámka: tajemství tohoto pokrmu, je že zelenina musí být uvařená správně, neměla by být ani rozvařená ani syrová, ale křupavá a uvařená.

Brambory a květák po indicku

Co budeme potřebovat:
1 květák
2-4 nakrájená rajčata
2 větší brambory
1 čajová lžička kurkumy
2 čajové lžičky rozemletého koriandru
5 čajových lžiček tmavých hořčicových semínek
4 čajové lžičky rozemletého řýmského kmínu (je jiný než ten český)
špetka soli
dle chuti rozemletá palivá paprika (chilli)


Hořčicová semínka opražíme v horkém oleji a snížíme teplotu jakmile semínka začnou vyskakovat (ujistíme se že máme po ruce pokličku).  



Potom přidáme na rajčata a kostičky nakrájené brambory a necháme je lehce povařit ve vlastní šťávě (dokud brambory trochu nezměknou).  Přidáme nakrájený květák.  


 
Jako poslední přidáme všechno koření a rovnoměrně promícháme. Zeleninu přykrejeme a dál při středně vysoké teplotě dusíme. Nožem se přesvědčíme, že brambory jsou měkké. Ihned podáváme.

 Při podávání můžeme ještě přizdobit čerstvým koriandrem.



Thursday, August 30, 2012

Indický tanec je celoživotní pouť


V roce 2012 jsem se jako choreografka, tanečnice, a dramaturgině zůcastnila velmi zajimavého divadelního projektu Šivovo Kolo Života.  Během této spolupráce jsem taky napsala pár slov o mém chápání indického klasického tance. Tyto myšlenky se mimo jiné staly součástí tiskových zpráv o představení.  Teď bych se ráda s Vámi o tyto myšlenky podělila.

Choreografie: Sangita Shresthova

Indický tanec je vlastně velmi těžká meditace. Skutečný tanečník musí najít rovnováhu mezi hraním a přitom zůstat věrný vnitřním duchovním kořenům. Nalezení této rovnováhy je opravdu nelehká výzva, ale také velmi obohacující celoživotní cesta.

Indický tanec vychází z filozofie, která věří, že žena i muž jsou v každém z nás. Během tance se ženy vpravují do silných a přímočarých pohybů, jež vycházejí z mužského elementu (tandava). Muži si naopak osvojují vznešené a nepřímé taneční nuance, jež jsou ženskou doménou (lasya). Tímto způsobem indický tanec vede tanečníky, aby prozkoumali velmi široké spektrum fyzického pohybu a projevu a zároveň obohacuje jejich citový život.

foto: Sangita Shresthova a Tara Ahmed
 

Předpokladem dobrého tanečníka je osvojení si obou oblastí. Lze říci, že kvalitnějších výkonů dosahují zpravidla tanečníci a tanečnice pokročilejšího věku, jejichž projev se s duchovním vyzráváním dále vyvíjí a tříbí. Čím více se totiž tanečníci dostávají směrem k emocionální hloubce, jejich tělo se stává hluboce expresivní. Díky kombinaci fyzického a duchovního může mít indický tanec rovněž výraznou léčivou sílu. Skrze hledání rovnováhy mezi propojením těla a duše má indický tanec prokazatelně pozitivní vliv na samotný život tanečnic a tanečníků, což se následně přenáší také na diváky.

foto: Sangita Shresthova


Podobně jako jóga je indický tanec typický tím, že klade důraz nejen na fyzickou, ale i psychickou stránku člověka. Na začátku je důležitý trénink v oblasti tělesných pohybů, gest a rytmu.  V podstatě se ale všechny prvky tréninku týkají zejména filozofie, jak je tělo stavěno, což zahrnuje rovněž aktivaci jednotlivých čaker. Tanečníci se postupem času v lekcích zaměřují na použití fyzických pohybů k vyjádření mnoha hlubokých emocí – jako je láska, oddanost, nenávist, touha, znechucení či smutek. Zde leží skutečné hlubiny indického tance. Ve vyjádření emocí prostřednictvím tance spojuje tanečník duchovní a fyzické světy a umožňuje tak divákům silný zážitek.

Stejně jako jóga je studium a sledování indického tance opravdu celoživotní cestou, která začíná v raném mládí a nikdy nekončí. Čím více tanečník do tance dává, tím více dostává zpět.  

Autorka textu: Sangita Shresthova 
All Rights Reserved




Tuesday, July 24, 2012

Vítejte na blogu Bollynatyam-Styl


Vítejte na blogu životního stylu Bollynatyam, aneb Bollynatyam-Styl.



Bolly – současné, inovativní, medialně okouzlující, a na hranici kultur
Natyam – dramatické, divadelní, zakořeněné v Indické a jihoasijské kultuře, tanec a umění

Bollynatyam-Styl se zaměřuje na zdraví, moderní a kultivovaný životní styl zakořeněný v tradicích Nepálu a Indie. Zde najdete informace o pohybu, stravování, oblečení, kultuře, historii a umění - jinak řečeno o všem, co nás inspiruje a vyživuje. Budeme se s Vámi dělit o cvičení, recepty, a vůbec o všechno co známe.




A teď něco o nás: 

Sangita Shresthová - česko/nepálská tanečnice,  choreografka a znalkině jihoasijské kultury je zakladatelkou Bollynatyamu (2004). Sangita vyrostla mezi kulturami v Nepálu, Indii a Čechách.  Její první láska je tanec, kterému take věnovala mnoho let. Sangita studovala bharata natyam (Chennai), charya nritya (nepálský tanec), kalaripayat (jihoindické bojové umění), současný tanec a bollywoodský tanec (Mumbai). Tančila a vyučovala klasický indický tanec i současné choreografie na Sri Lance, v Indii, Belgii, Německu, Nepálu, Čechách, na Slovensku a ve Spojených Státech. Její kniha o bollywoodském tanci vyšla v roce 2011. Sangita byla spoluorganizátorkou pražského Festivalu bollywoodského filmu a v poslední době se věnuje všemu co souvisí se životní a mezi-kulturní rovnováhou.











Amish Desai - má kořeny v indické Bombeji (dnes už Mumbaii) a v Americkém Los Angeles a je nejšťasnější, když je u moře nebo v horách. Jógu praktikuje už mnoho let a také rád medituje při plavbě na surfařském prkně. Mimo jiné také vášnivě rád vaří a úspěšně kombinuje zdravé a chutné prvky východní a západní kuchyně. Své kuchařské znalosti už nekolik let předavá studentům jeho soukromé školy. Mimo to je vědec se specializací (Ph.D) na mikro-technologii. Rád o sobě říká že je moderní jogín.







A to nejlepší nakonec, tady je malá ukázka indického klasického tance Bharat Natyam v podání Sangity Shresthové na zakončení dnešní kapitoly:


Ukazka: Indicky Klasicky Tanec v podani Sangity Shresthove from Bollynatyam™ on Vimeo.